Czujni seniorzy nie dali się oszukać metodą „na policjanta”

Ulotkidla seniorów informujące o tym, jak się nie paść ofiarą oszusta
Fot. materiały prasowe

Oszuści działający tzw. metodą „na policjanta” wciąż próbują oszukać seniorów. Tylko jednego dnia – 25 stycznia – co najmniej 14 mieszkańców Sopotu odebrało telefony od osób podających się za policjantów. Fałszywi funkcjonariusze mówili m.in. o rzekomo prowadzonych przez siebie sprawach, wypytywali seniorów o szczegóły oraz informowali, że zostały wyrobione duplikaty ich dokumentów, na które mogą zostać zaciągnięte kredyty. Jednak nasi mieszkańcy wykazali się czujnością, nie dali się oszukać i dzięki temu nie stracili oszczędności swojego życia. Brawo sopocianie!

Od kilku lat sopoccy policjanci prowadzą działania profilaktyczne, które mają na celu uwrażliwienie osób starszych na sytuacje, w których mogą stać się ofiarami przestępstwa. Policjanci stworzyli także ulotki, które rozpowszechniają w spółdzielniach mieszkaniowych, przychodniach oraz podczas spotkań z mieszkańcami. Przynosi to wymierne efekty, gdyż statystyki odnotowują coraz mniej oszukanych starszych osób.

Tylko jednego dnia, 25 stycznia, co najmniej 14 mieszkańców Sopotu odebrało telefony od osób podających się za policjantów. Fałszywi funkcjonariusze mówili m.in. o rzekomo prowadzonych przez siebie sprawach, wypytywali seniorów o szczegóły oraz informowali, że zostały wyrobione duplikaty ich dokumentów, na które mogą zostać zaciągnięte kredyty. W niektórych przypadkach przekazywali informację o zagrożonych pieniądzach na kontach bankowych.

Oszust dzwoniący do jednej z seniorek poinformował ją, że została zatrzymana grupa przestępców, która posiada duplikat jej dowodu osobistego. Opowiadając o prowadzonej przez siebie sprawie powiedział, że w ciągu dwóch dni na ten dowód zostanie wzięty kredyt w kwocie 30 tys. zł. Dodał też, że telefon seniorki jest na podsłuchu, a on łączy się z nią przez specjalną barierę. Czujna kobieta zorientowała się, że rozmawia z oszustem i rozłączyła się. Teraz prawdziwi policjanci wyjaśniają całą sprawę. Inna seniorka, po tym jak otrzymała telefon od oszusta, że jej konto bankowe jest zagrożone, osobiście poszła do banku i gdy upewniła się, że wszystko jest w porządku, powiadomiła o wszystkim prawdziwych policjantów.

Często zdarza się, że osoba podająca się za policjanta, podczas rozmowy telefonicznej każe seniorowi bez rozłączenia ich rozmowy  zadzwonić na numer alarmowy 997 lub 112 celem „przełączenia” na Policję, gdzie potwierdzą, że jest on prawdziwym policjantem. Pamiętajmy! Jeżeli chcemy połączyć się z inną osobą, musimy najpierw skutecznie zakończyć wcześniejsze połączenie!

Apelujemy o ostrożność w kontaktach z obcymi. Pamiętajmy, Policja NIGDY nie informuje o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy też nie prosi o przekazanie jakiejkolwiek gotówki!

Czytaj również:

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. informuję, iż Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Gmina Miasta Sopotu z siedzibą przy ul. Tadeusza Kościuszki 25/27, 81-704 Sopot, reprezentowana przez: Prezydenta Miasta Sopotu.
1) Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych,
e-mail: violetta.chmielak@um.sopot.pl
2) Dane osobowe przetwarzane będą w celu:
Realizacji zakresu działania i zadań ustawowych, o których mowa w Art. 7.1 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2017.1875 t.j.) oraz Art. 4 Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. 2017.1868 t.j.).
3) Pani/Pana dane osobowe będą lub mogą być przekazywane wyłącznie podmiotom uprawnionym do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
4) Podawane dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji wskazanych w pkt. 2 celów, a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy prawa.
5) Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych, sprostowania, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania a także prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz do przenoszenia danych.
6) Posiada Pani/Pan prawo do złożenia skargi do organu nadzorczego.
7) Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, wynika z realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa.
8) Pana/Pani dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji.